Jan Škrdlík v Kansasu

RECENZE:

Nejzajímavější kritiky: Shire Hall, Hereford 2016
Festival Miami 2005
Forfest 2005
 
DOMOVSKÁ STRÁNKA

1   
(přístupů od 19.10.2018)

CD-Omar Rojas, Jan Škrdlík - Sanz Briz - 2017, Miroslav, Hudební rozhledy 8/2017
Komorní koncert - 23. 4. 2017, Marktredwitz Brand, Frankenpost
Violoncellový recitál III. - 12. 11. 2016, Hereford, Hereford Times
Violoncellový recitál II. - 11. 11. 2016, Hereford, Hereford Times
Hlasy přírody v barokní hudbě - 10. 4. 2016, Schirding, Frankenpost
Nedělní setkání s hudbou J.S.Bacha a O.Messiaena - 26. 4. 2015, Brno, MUSICOLOGICA, ISSN 1805-370X
Koncert Spolku přátel hudby - 14. 5. 2013, Brno, KAM v Brně 07/08/2013
Komorní koncert - 26. 2. 2012, Fockenfeld, Der neue Tag
Koncert Společnosti Bohuslava Martinů - 24. 10. 2011, Brno, KAM v Brně XII/2011
Mimořádný koncert - 28. 3. 2006, Brno, Právo
Kritika CD - 28. 3. 2006, Brno, Harmonie 11/2006
Kritika CD - 28. 3. 2006, Brno, Opus musicum I/2007
Abonentní koncert - 19. 3. 2006, Konnersreuth, Der neue Tag
Festival Miami - 2. 10. 2005, Miami, The Miami Herald
Festival Miami - 2. 10. 2005, Miami, El Nuevo Herald
Forfest 05 - 22. 6. 2005, Kroměříž, Opus musicum 4/05
Forfest 05 - 22. 6. 2005, Kroměříž, Composer, USA-Bulletin Of American Composers
Forfest 05 - 22. 6. 2005, Kroměříž, Hudobný život, Bratislava
CD-Česká hudba 4 století - 2004, Brno, Rozhlas
CD-Česká hudba 4 století - 2004, Brno, Harmonie 11/2004
Abonentní koncert - 30. 3. 2003, Weiden, Der neue Tag Weiden
CD-Bachovy suity - 2002, Brno, Opus musicum 2/2003
CD-Bachovy suity - 2002, Praha, Rozhlas
CD-Janáček, Martinů, Kodály - 1998, Ostrava, Hudební rozhledy 4/1999
CD-Janáček, Martinů, Kodály - 1998, Ostrava, Harmonie 11/1999
Porovnání nahrávek Kodályovy Sonáty - 27. 11. 1998, Ostrava, Harmonie 11/2003


CD Omar Rojas, Jan Škrdlík - Sanz Briz

Nahoru    Zpět

"…Z každého taktu je znát citlivý přístup Brněnských komorních sólistů v čele s jejich uměleckým vedoucím Pavlem Fajtlem… Recitátor Richard Wilson se oprostil od běžné civilnosti slovního projevu. Pochopil, že by byla jak proti Škrdlíkovým veršům, tak proti Rojasově hudbě… …z jeho úst zní angličtina krásná a libozvučná…"

Soubor/interpret: Richard Wilson - recitace, Omar Rojas - kytara, Brněnští komorní sólisté
Typ akce: CD
Recenzováno: Omar Rojas, Jan Škrdlík
Místo akce: Miroslav, Česká republika
Datum akce: 2017
Kde vyšla kritika: Hudební rozhledy 8/2017
Autor kritiky: Jaroslav Someš
Datum kritiky: 1. 8. 2017
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Kritika na koncert P. Fajtla (housle), J. Škrdlíka (violoncello) a V. Bébara (cembalo) v německém Brandu

Nahoru    Zpět

"Sonátou č. 2 D dur pro violoncello a cembalo povyšuje Škrdlík úroveň vystoupení na další stupeň. V rychlých a vzdušných melodiích souzní výborně s Bébarovým cembalem při společném tanci... ...Škrdlík a Fajtl spolu při hře výborně vychází a připravují posluchačům úžasný hudební zážitek..."

Soubor/interpret: Favel Fajtl - housle, Jan Škrdlík - violoncello, Petra Besa - piano
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Dvořák, Kodály
Místo akce: Marktredwitz Brand, Německo
Datum akce: 23. 4. 2017
Kde vyšla kritika: Frankenpost
Autor kritiky: Matthias Kuhn
Datum kritiky: 26. 4. 2017
Originál článku byl psán:   německy

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text   Anglický překlad


Kritika na koncert J. Škrdlíka (violoncello) a P. Besy (klavír) v anglickém Herefordu

Nahoru    Zpět

"Petra klidná, nestranná, téměř netečná, jakoby hudba bez nějakého úsilí sama proudila z jejích prstů. Jan, velmi živý, reagující na každou změnu hudby, působící dojmem, že to, co hraje, prožívá znovu a znovu, jakoby poprvé."

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello, Petra Besa - piano
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Dvořák, Kodály
Místo akce: Hereford, Velká Británie
Datum akce: 12. 11. 2016
Kde vyšla kritika: Hereford Times
Autor kritiky: Peter Williams
Datum kritiky: 3. 1. 2017
Originál článku byl psán:   anglicky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text

Poznámka: Jedná se o stejnou kritiku, jako na koncert 11.11.2017 taktéž v Herefordu.


Kritika na koncert J. Škrdlíka (violoncello) v anglickém Herefordu

Nahoru    Zpět

"Slyšeli jsme tolik nového; a to nemluvím o známých melodiích, ale o těch součástech díla, které jsou za normálních okolností vnořené do celkové struktury a které se náhle zjeví podobně, jako je tomu v případě stromu, který bez listí dá vyniknout síle a kráse svých větévek a větví."

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Dvořák, Kodály
Místo akce: Hereford, Velká Británie
Datum akce: 11. 11. 2016
Kde vyšla kritika: Hereford Times
Autor kritiky: Peter Williams
Datum kritiky: 3. 1. 2017
Originál článku byl psán:   anglicky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text

Poznámka: Jedná se o stejnou kritiku, jako na koncert 12.11.2017 taktéž v Herefordu.


Kritika na koncert K. Bílkové (cembalo), P. Fajtla (housle) a J. Škrdlíka (violoncello)

Nahoru    Zpět

"Bílková se projevila jako smyslná čarodějka expresivních tónů, Fajtl jako vášnivý a do hloubky jdoucí interpret svých houslí a Škrdlík jako současně introvertní i excentrický mystik violoncella."

Soubor/interpret: Kateřina Bílková – cembalo, Pavel Fajtl – housle, Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: koncert
Recenzováno: Couperin, Rameau, Biber, Vivaldi
Místo akce: Schirding, Německo
Datum akce: 10. 4. 2016
Kde vyšla kritika: Frankenpost
Autor kritiky: Jürgen Henkel
Datum kritiky: 13. 4. 2016
Originál článku byl psán:   německy

Bez podrobností   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text   Anglický překlad

PLNÝ TEXT V ČEŠTINĚ:

Nahoru

STRHUJÍCÍ ZVUKOMALBA

Hudebnící z České republiky nabídli výjimečný koncert v evangelickém kostele v Schirndingu. Živá i neživá příroda promlouvala prostřednictvím tónů.

Schirding. Na úvod nutno podotknout: V žádném případě nešlo o obyčejný koncert, a to ani samotným programem ani jeho provedením. Koncert v prostorách kostela sestavený z téměř až extravagantních skladeb v podání cembalistky Kateřiny Bílkové, houslisty Pavla Fajtla a violoncellisty Jana Škrdlíka oslnil a potěšil početné publikum.

Název „Zvuky přírody v barokní hudbě“ je možná až příliš skromný titul pro program, který Jan Škrdlík anglicky moderoval. Za tímto názvem se skrýval opravdový vesmír zvuků, ve kterém byly slyšet tóny krajiny, přírody i zvířat. Ne příliš často hraná díla barokních mistrů nadchla grandiózní zvukomalbou. Citlivost i výbušnost byla v podání tří plnokrevných hudebníků citlivě propojena do takové míry, že v posluchačích navodila až jakýsi pocit nového, doposud neznámého uměleckého stylu na půl cesty mezi barokem a rokokem.
Úvod patřící skladbě „Les Petites Moulins à Vent“ Françoise Couperina pojala Kateřina Bílková velmi temperamentně. Vzletný a jasný úhoz i verva a zanícený výraz Bílkové předznamenaly hned na začátku tohoto malého cembalového opusu působivý a vynikající styl plný jemnosti, vysoké úrovně a espritu, který obohatí publikum v příštích 80 minutách.

V rámci společných skladeb se představili všichni tři muzikanti v nejvyšší formě. To platí nejen pro 1., 3. a 5. koncert cyklu „Pièces de Clavecin en concerts“ od Jean-Philipp Rameau, ale také pro „Sonatu representativu“ od Heinricha Ignaze Franze Bibera. Lehkost hry a dokonalé ovládnutí nástrojové techniky po celou dobu koncertu v podání tří hudebníků vytvořily kompaktní souznějící tónový obraz.

Bílková se projevila jako smyslná čarodějka expresivních tónů, Fajtl jako vášnivý a do hloubky jdoucí interpret svých houslí a Škrdlík jako současně introvertní i excentrický mystik violoncella. Tito tři muzikanti namalovali v prostoru kostela zvukovou mozaiku jako pestrý tónový koberec a dosáhli ve vysoce niterném „La Cupis“ a v temperamentně ohnivém Tambourinu od Jean-Philipp Rameau téměř nadpozemského výrazu a tónového kouzla.

Veselo bylo při Biberově Sonátě, která hudebně znázorňuje zvířecí hlasy: mňoukající kočku, kdákající slepici, kokrhajícího kohouta, slavíka, kukačku a žábu. Nejde zde ale pouze o vtipnost, ale jedná se současně o jakousi malou ódu na Stvoření. Bílková, Fajtl a Škrdlík zde byli schopni nejen vyklenout veliký zvukový oblouk ale i vytvořit ty nejjemnější možné slyšitelné tóny.

Byl to po všech stránkách úspěšný koncert, po kterém byly vytleskány 2 přídavky a aplaudujícímu publiku se nechtělo vstát a odejít. Mimo radosti ze hry spojené se strhující interpretací, byl pro koncert charakteristický neuvěřitelně silný výraz, který trio vdechlo do interpretovaných hudebních děl.

ORIGINÁLNÍ TEXT:

Nahoru

Grandiose Lautmalereien

Musiker aus Tschechien bieten ein außergewöhnliches Konzert in der Schirndinger Kirche. Natur und Tiere werden in Klängen hörbar.

Schirnding - Eines gleich vorneweg: Das war kein gewöhnliches Konzert. Weder im Blick auf das Programm, noch nach der Qualität der Darbietung. Es war im Gegenteil ein ganz und gar außergewöhnliches Konzert mit nahezu extravaganten Stücken, bei dem Katerina Bilkova am Cembalo, Pavel Fajtl an der Violine und Jan Skrdlík am Cello ihr Publikum in der sehr gut besuchten Kirche mit glänzender Spiellaune gleichermaßen erfreuten und brillierten.

"Klänge der Natur in der Barockmusik" lautete der fast schon bescheidene Titel des Programms, das Jan Skrdlík auf Englisch moderierte. Dahinter verbarg sich ein wahrer Klangkosmos, in dem Landschaft, Natur und Tiere in Tönen hörbar werden. Zu Gehör kamen nicht allzu oft aufgeführte Werke barocker Meister, die fast alle mit grandiosen Lautmalereien begeisterten, wobei vieles so fein und filigran war und auch von den drei Vollblutmusikern genauso kongenial sensibel und fulminant interpretiert wurde, dass der Zuhörer schon an musikalisches Rokoko in Steigerung des Barock denken könnte, gäbe es das als Musikepoche.

Einen fröhlich-quirligen Auftakt setzte Katerina Bilkova mit "Les Petites Moulins a Vent" (sic) von François Couperin. Schwungvoll, pointiert und frisch im Anschlag sowie mit Verve und Pathos im Ausdruck setzt Bilkova gleich zu Beginn mit diesem kleinen Cembalo-Opus ein tolles und kraftvolles Ausrufezeichen, mit dem sie schon das Ausmaß an Feinheit, Klasse und Esprit verdeutlichte, das in den nächsten 80 Minuten das Publikum erfreuen sollte.

Bei den gemeinsamen Stücken liefen alle drei Musiker zu Höchstform auf. Das galt für die drei Konzerte Nr. 1, 3 und 5 aus dem Zyklus "Pieces de Clavecin en concerts" (sic) von Jean-Philipp Rameau, aber auch bei der "Sonata representativa" von Heinrich Ignaz Franz Biber. Mühelos perfekte Spieltechnik und die absolute Beherrschung von Instrumenten und Noten bis in letzte Feinheiten kamen hier zusammen mit formvollendeter Klangharmonie.

Bilkova erwies sich dabei als sinnliche und expressive Klangzauberin, Fajtl als leidenschaftlicher und tiefgründiger Interpret seiner Violine und Skrdlík als gleichzeitig introvertierter wie exaltierter Mystiker auf dem Cello. Die drei Musiker malten ihre Klangmosaike wie einen bunten Tonteppich in den Klangraum der Kirche und gelangten etwa bei dem höchst innigen "La Cupis" und dem temperamentvoll-feurigen "Tambourin" von Rameau zu fast überirdischem Ausdruck und Klangzauber. Hier schimmerten gelegentlich sogar Tanzmotive aus der Renaissance zärtlich-rhythmisch durch.

Lustig und fröhlich wird es bei Bibers Sonate, die musikalisch Tierstimmen aufgreift. Die miauend schleichende Katze, die gackernden Hühner und der krähende Hahn, dazwischen Nachtigall, Kuckuck und Frösche, das ist nicht nur heiter, sondern auch eine kleine Ode an die große Schöpfung. Bilkova, Fajtl und Skrdlík spannten hier genauso große Bögen wie sie die hauchzarten Töne hörbar machen.

Es war ein rundum gelungenes Konzert, bei dem das Publikum allein schon dadurch zwei Zugaben ergatterte, indem alle Zuhörer klatschten und niemand zum Gehen aufstand. Abgesehen von der Spielfreude, die sich in innigen wie mitreißenden Interpretationen äußerte, war es vor allem der unglaublich starke Ausdruck, den dieses Trio ausstrahlt und den sie ihren Werken stillvoll einhauchten.

ANGLICKÝ PŘEKLAD:

Nahoru

Magnificent Onomatopoeia

A trio of musicians from The Czech Republic gave an extraordinary performance at a concert in Schirnding's evangelical church. Both living and inanimate nature spoke through the music.

Schirding: One thing of note right from the start. In no way was it an ordinary occasion, neither programme nor performance. This concert in a church, including compositions that seemed almost extravagant, played by Kateřina Bílková, harpsichord, Pavel Fajtl, violin and Jan Škrdlík, cello, delighted a large audience, so thrilling was it.

“Sounds of nature in baroque music” is probably an overly modest title for the programme, which Jan Škrdlík hosted in English. For hidden behind this title lay genuinely a landscape of sounds, ranging throughout nature and all kinds of animals. Not very often are baroque compositions played so as to make audiences enthusiastic through their grandiloquent onomatopoeia. With their sensitive, and explosive, way of playing, these three mature musicians were delicately connected to such a high degree that the listeners began to feel a kind of new, previously unknown style halfway between Baroque and Rococo. Kateřina Bílková introduced the evening with a very lively rendering of François Couperin's “Les Petites Moulins à Vent”. The grand and bright expression of this small harpsichord opus, with her verve and fire foreshadowed the impressive and exquisite style; rich in subtlety and wit, that enriched everyone for eighty minutes.

The ensemble needed for these compositions found all three musicians at the height of their powers. Not only for the First, Third and Fifth parts of Jean-Philipp Rameau's cycle “Pièces de Clavecin en concerts”, but also in Heinrich Ignaz Franz Biber's “Sonata representative”. Perfect technical mastery, with a lightness of touch, created throughout the concert a compact and resonant musical artistry.

Bílková showed herself to be a voluptuous enchantress of shades of tone, Fajtl a passionate profound violin interpreter, Škrdlík a simultaneously introverted, and eccentric, mystic of his cello. These three musicians combined to paint, on church premises, a mosaic of sounds, making a colourful carpet of tones thereby achieving in the highly inward “La Cupis” and the lively fiery “Tambourin” of Jean-Philipp Rameau an almost ethereal expression and tonal magic.

Biber's Sonata proved jolly, as it depicts, musically, animal voices: meowing cat, clucking hen, cock-a-doodle-do of rooster, nightingale, cuckoo and frog. Not merely witty, simultaneously it is a kind of small ode to creation. Bílková, Fajtl and Škrdlík were able both to create a grand acoustical landscape and also produce the finest musical shading possible.

In all a very successful evening at the end of which two encores were demanded from an audience still applauding, reluctant to get up and leave. As well as their joy in playing together, with remarkable interpretation, the trio showed unbelievably strong expression that characterized the whole evening and made it unique.

Kritika na koncert souboru Ensemble Messiaen a Alfreda Strejčka

Nahoru    Zpět

"(Jan Škrdlík:) Vrcholem „bachovské“ první půli bylo bezesporu Preludium ze Suity č. 3 C dur pro sólové violoncello, BWV 1009 v podání Jana Škrdlíka. Virtuozní skladba s četnými kontrasty patří mezi pomyslný Olymp violoncellového repertoáru a její provádění vyžaduje zarputilost a sílu stejně jako cit pro intimitu. Škrdlík oba tyto póly dokonale sjednotil a rozezněl svůj nástroj do plného sytého zvuku, který však neubíral skladbě na zpěvnosti.
(celý soubor:) Soubor vystavěl každou větu s jedinečným výrazem odpovídajícím jejímu duchovnímu obsahu, a přesto ani jednu z nich neoddělil od celku. (…) Těleso dbalo na barvy a kontrasty s až dojemnou pečlivostí, každý jako by měl na paměti, že nesmí vyčnívat, dokud k tomu samotná hudba nedá svolení."

Soubor/interpret: Ensemble Messiaen, Jiří Besperát – housle, Kateřina Váchová Soukalová – klarinet, Jan Škrdlík – violoncello, Šárka Besperátová – klavír
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Messiaen
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 26. 4. 2015
Kde vyšla kritika: MUSICOLOGICA, ISSN 1805-370X
Autor kritiky: Petra Čtveráčková
Datum kritiky: 5. 5. 2015
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Kritika na koncert Brněnských komorních sólistů

Nahoru    Zpět

"(celý soubor:) …společně vytvořili večer plný kouzelného muzicírování… (Kateřina Bílková:) Sonátu C dur pro cembalo a smyčce J. A. Bendy s virtuózní bravurou a nadýchaně provedla cembalistka Kateřina Bílková… (Jan Škrdlík:) …v Koncertu č. 9 B dur G 482 pro violoncello a orchestr s výrazovým procítěním, měkkým a kulatým tónem exceloval Jan Škrdlík."

Soubor/interpret: Brněnští komorní sólisté,
Pavel Fajtl – housle, Kateřina Bílková – cembalo, Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Benda, Boccherini, Dvořák
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 14. 5. 2013
Kde vyšla kritika: KAM v Brně 07/08/2013
Autor kritiky: Karla Hofmannová
Datum kritiky: 26. 6. 2013
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Svět citu v hudbě a obraze

Nahoru    Zpět

"(Bach:) …VI. suita D dur BWV 1012 pro violoncello sólo Johanna Sebastiana Bacha… …byla Škrdlíkem interpretována s velkou agogikou a dynamikou. Náročnou technickou výzvu zvládl violoncellista mistrovsky, s velkým citem a krásným tónem… (Debussy:) Interpretace působivě korespondovala s obsahem… (Franck:) Ve finální větě Allegretto poco mosso oba nástroje vypjaly hráčsky melodii a nádherně spolu korespondovaly. Následovalo opět velkolepé klavírní sólo v nádherném podání Besy."

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello, Petra Besa - piano
Typ akce: koncert
Recenzováno: J.S.Bach, Messiaen, Debussy, Franck
Místo akce: Fockenfeld, Německo
Datum akce: 26. 2. 2012
Kde vyšla kritika: Der neue Tag
Autor kritiky: Christiane Zeigler
Datum kritiky: 28. 12. 2012
Originál článku byl psán:   německy

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text   Anglický překlad


Hudba mezi obrazy

Nahoru    Zpět

"…Výkon reprezentanta české violoncellové školy Jana Škrdlíka byl pozoruhodný a přispěl k vyvrcholení večera. Skladbu interpretoval s velkou muzikálností, výbornými výrazovými prostředky, citlivostí, vnitřním klidem a pokorou k dílu Bohuslava Martinů. Výkon Jana Škrdlíka a Renaty Ardaševové byl obdivuhodný a posluchači odměnili oba umělce dlouhotrvajícím potleskem…"

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello, Renata Ardaševová - piano
Typ akce: koncert
Recenzováno: Martinů
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 24. 10. 2011
Kde vyšla kritika: KAM v Brně XII/2011
Autor kritiky: Eva Šlapanská
Datum kritiky: 28. 11. 2011
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Kritika na slavnostní koncert v Besedním domě v Brně

Nahoru    Zpět

"Výkon Škrdlíkův je svrchovaný; nad perfektní technikou se vznáší citové zaujetí, s nímž sólista proniká do nejzazších zákoutí hrané skladby."

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello, Petra Besa - piano
Typ akce: koncert
Recenzováno: Beethoven, Debussy, Franck
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 28. 3. 2006
Kde vyšla kritika: Právo
Autor kritiky: Jan Trojan
Datum kritiky: 4. 4. 2006
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Kritika na CD - live snímek z Besedního domu

Nahoru    Zpět

Na tuto akci vyšlo více kritik - viz předcházející

"…spojení obrovského, nefalšovaného citového zaujetí a spolehlivé techniky přináší příjemný posluchačský zážitek… Zdá se mi, že se snad cellista pro tuto hudbu narodil… …krásným tónem disponující cellista a citlivě kooperující pianistka dostali z této hudby maximum…"

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello, Petra Besa - piano
Typ akce: CD
Recenzováno: Beethoven, Debussy, Franck
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 28. 3. 2006
Kde vyšla kritika: Harmonie 11/2006
Autor kritiky: Luboš Stehlík
Datum kritiky: 28. 11. 2006
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad

Poznámka: CD obdrželo pět H


Daší kritika na CD - live snímek z Besedního domu

Nahoru    Zpět

Na tuto akci vyšlo více kritik - viz předcházející

"…Souhra obou umělců je příkladná… …dávkou elegance, jakou můžeme očekávat od Středoevropanů vychovaných v německé tradici… …Celý kompaktní disk je pak pozoruhodným snímkem živého vystoupení dvou výborných hráčů a rozmnožuje poměrně skrovnou sbírku hudebních nahrávek z provenience brněnských interpretů a těles…"

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello, Petra Besa - piano
Typ akce: CD
Recenzováno: Beethoven, Debussy, Franck
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 28. 3. 2006
Kde vyšla kritika: Opus musicum I/2007
Autor kritiky: Martin Flašar
Datum kritiky: 20. 2. 2007
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Kritika na abonentní koncert na zámku Fockenfeld v Německu

Nahoru    Zpět

"…Jan Škrdlík… …stane se okamžitě živoucím centrem jedinečného světa hudby… …Stroze přísné pasáže Bachovy suity naplnil hlubokým smyslem a tónovou barevností… …Škrdlík a Besa interpretovali Beethovenovu sonátu plným, výrazným tónem navozujícím dojem symfonického zvuku… …Besa přeměnila prostý klavír v opravdu grandiózní záležitost a ohromila svým virtuózním zápalem…"

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello, Petra Besa - piano
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Beethoven, Messiaen, Franck
Místo akce: Konnersreuth, Německo
Datum akce: 19. 3. 2006
Kde vyšla kritika: Der neue Tag
Autor kritiky: Anastasia Poscharsky-Ziegler
Datum kritiky: 21. 3. 2006
Originál článku byl psán:   německy

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text   Anglický překlad


Koncert na Festivalu Miami – deník The Miami Herald

Nahoru    Zpět

"(Škrdlík:) …disponuje neobyčejně širokou zvukovou paletou barev a výraznou, brilantní virtuozitou ve stylu Lynna Harrella. Prodchl vážnou, ušlechtilou, volnou větu bohatým tónem navozujícím pocit temně se lesknoucí rozžhavené lávy a blýskl se smělým tempem následujícího Allegra. (orchestr:) …zvuk smyčců hladký jako hedvábí. Opravdový zápal…"

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello, Brněnští komorní sólisté
Typ akce: koncert
Recenzováno: J.Chr.Bach - Koncert c moll, Jan Zach, Roger Boutry, Edvard Grieg
Místo akce: Miami, USA, Florida
Datum akce: 2. 10. 2005
Kde vyšla kritika: The Miami Herald
Autor kritiky: Lawrence Budmen
Datum kritiky: 6. 10. 2005
Originál článku byl psán:   anglicky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text


Kritika ve španělsky píšícím deníku El Nuevo Herald

Nahoru    Zpět

Na tuto akci vyšlo více kritik - viz předcházející

"…Škrdlík se svým violoncellem způsobil opravdovou senzaci… …druhá věta… …zanechala nezapomenutelný dojem a v emotivní Škrdlíkově interpretaci si okamžitě podmanila srdce posluchačů. Toto dílo je bezpochyby jedním z triumfů souboru…"

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello, Brněnští komorní sólisté
Typ akce: koncert
Recenzováno: J.Chr.Bach - Koncert c moll, Jan Zach, Roger Boutry, Edvard Grieg
Místo akce: Miami, USA, Florida
Datum akce: 2. 10. 2005
Kde vyšla kritika: El Nuevo Herald
Autor kritiky: Daniel Fernandez
Datum kritiky: 5. 10. 2005
Originál článku byl psán:   španělsky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text   Anglický překlad


FORFEST 2005, kritika, reagující na 3 vystoupení Jana Škrdlíka - 23., 24 a 26. 5. 2005

Nahoru    Zpět

"Skutečným festivalovým výkonem byl sólový recitál brněnského violoncellisty Jana Škrdlíka… …zazářil mj. osobitým pojetím Bachovy 3. suity… Vrcholem solorecitálu bylo skvělé provedení Kodályho Sonáty…"

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Kodály, Drude, Matys, Hejnar
Místo akce: Kroměříž, Česká republika
Datum akce: 22. 6. 2005
Kde vyšla kritika: Opus musicum 4/05
Autor kritiky: Jan Grossmann
Datum kritiky: 14. 9. 2005
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad

Poznámka: Celý článek je příliš dlouhý, prosím vyhledejte si zbylý text v Opus musicum/IV/05. nebo na internetu. Verze na internetu a v časopise má nepatrné odchylky.


FORFEST 2005, v americkém časopise soudobých skladatelů

Nahoru    Zpět

Na tuto akci vyšlo více kritik - viz předcházející

"…skutečně festivalový sólovýkon brněnského violoncellisty Jana Škrdlíka… …zazářil mj. osobitým a naprosto unikátním pojetím Bachovy 3. suity… …vrcholem solorecitálu bylo skvělé provedení Kodályho Sonáty…"

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Kodály, Drude, Matys, Hejnar
Místo akce: Kroměříž, Česká republika
Datum akce: 22. 6. 2005
Kde vyšla kritika: Composer, USA-Bulletin Of American Composers
Autor kritiky: Jan Grossmann
Datum kritiky: 14. 9. 2005
Originál článku byl psán:   anglicky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text

Poznámka: Celý článek je příliš dlouhý, prosím vyhledejte si kompletní text na internetu. Jedná se o podobný článek jako v Opus musicum. Oba články - americký a český se ale liší v některých důrazech.


FORFEST 2005, další kritika na stejný koncert, tentokrát ze Slovenska

Nahoru    Zpět

Na tuto akci vyšlo více kritik - viz předcházející

"…v mimoriadnom predvedení sólistu Jana Škrdlíka sa dielo páčilo aj širšiemu publiku… …interpretačným vrcholom festivalu bol violoncelista intenzívneho a objavného výrazu Jan Škrdlík… …v Bachovi sa ukázal ako invenčný interpret s novým pohľadom na staré dobyté územia. Jeho virtuozita a znalosti, citovosť a vášeň sa prejavili v obtiažnej Sonáte pre violoncelo sólo od Kódalyho…"

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Kodály, Drude, Matys, Hejnar
Místo akce: Kroměříž, Česká republika
Datum akce: 22. 6. 2005
Kde vyšla kritika: Hudobný život, Bratislava
Autor kritiky: Elena Letňanová
Datum kritiky: červenec 2005
Originál článku byl psán:   slovensky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text ve slovenštině   Anglický překlad

Poznámka: Celý článek je příliš dlouhý, prosím vyhledejte si kompletní text na internetu. Tento článek i oba předcházející jsou reakcí na stejnou akci.


Jan Škrdlík hraje Myslivečka a Štědroně

Nahoru    Zpět

"Jeho nahrávky jsou tedy obohaceny psychologicky působivým fondem více než třistaletého fyzikálně-estetického interpretačního vývoje. Hudbu Bacha či Myslivečka v jeho provedení vnímáme tedy stejně tak barevně, dynamicky a výrazově bohatou a životnou jako díla Leoše Janáčka či Miloše Štědroně."

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello
Typ akce: CD
Recenzováno: Mysliveček, Suk, Janáček, Štědroň
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 2004
Kde vyšla kritika: Rozhlas
Autor kritiky: Rafael Brom
Datum kritiky: 14. 6. 2004
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


CD Mysliveček - Suk - Janáček - Štědroň

Nahoru    Zpět

"Muzikantské nadšenectví ještě žije a má nápady a kvalitu… …uspokojení dramaturgických nároků jde ruku v ruce s poctivě nastudovanými díly…"

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello, Brněnští komorní sólisté
Typ akce: CD
Recenzováno: Mysliveček, Suk, Janáček, Štědroň
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 2004
Kde vyšla kritika: Harmonie 11/2004
Autor kritiky: Vlasta Reittererová
Datum kritiky: 28. 11. 2004
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad

Poznámka: CD obdrželo v Harmonii 11/2004 také nejvyšší možné bodování "Tip Harmonie" 6 ze 6 bodů a bylo vybráno do rubriky "Tip šéfredaktora".


Kritika na vystoupení Smyčcového tria Gideon

Nahoru    Zpět

"Vyvážená průzračnost 1. věty Allegro con Brio byla provedena třemi hráči na smyčcové nástroje kultivovaně s precisními nasazeními a pauzami i decentně přiměřeným vedením a zdůrazněním hlasů… …cellista Jan Škrdlík se suitou G dur BWV 1007 dokázal nejen to, že zvládá spletitě obtížnou techniku, ale i to, že Bach může získat naprosto romantické rysy… …vtiskl dílu osobní pečeť. Podařilo se mu vynikajícím způsobem, že polyfonie se rozezvučela jen na jednom melodickém nástroji… …Technicky nejvyšší stránky předvedlo trio vrcholnou, rytmicky vypointovanou hrou ve 3. větě Molto vivace."

Soubor/interpret: Smyčcové trio Gideon, Pavel Wallinger - housle, Karel Plocek viola, Jan Škrdlík - violoncello
Typ akce: koncert
Recenzováno: Beethoven, Bach, Haydn, Martinu, Klein
Místo akce: Weiden, Německo
Datum akce: 30. 3. 2003
Kde vyšla kritika: Der neue Tag Weiden
Autor kritiky: Christiane Zeigler
Datum kritiky: 1. 4. 2003
Originál článku byl psán:   německy

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text   Anglický překlad

Poznámka: Soubor přijal jméno "Smyčcové trio Gideon" až o něco později, než byla vydána tato kritika.


Škrdlíkovo CD Bachových suit hodnocení, informace, názory

Nahoru    Zpět

"Obdivuji tuto nahrávku pro její klid, koncentraci, pokoru a současně naléhavost s níž neustále v dynamickém proudu meditace pokračuje… …Zachycuje vrcholný výkon violoncellisty a vytříbený interpretační názor a řád."

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello
Typ akce: CD
Recenzováno: Johann Sebastian Bach Suita I, III, V
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 2002
Kde vyšla kritika: Opus musicum 2/2003
Autor kritiky: Miloš Štědroň
Datum kritiky: 28. 4. 2003
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Škrdlíkova cesta od Bacha po Martinů

Nahoru    Zpět

Na tuto akci vyšlo více kritik - viz předcházející

"…nejen zajímavé, ale skutečně nevšední… …otevírá nám jeho pohled pozoruhodný svět barokních reálií…"

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello
Typ akce: CD
Recenzováno: Johann Sebastian Bach Suita I, III, V
Místo akce: Praha, Česká republika
Datum akce: 2002
Kde vyšla kritika: Rozhlas
Autor kritiky: Rafael Brom
Datum kritiky: 27. 1. 2003
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


CD Janáček-Martinů-Kodály

Nahoru    Zpět

"…I v nejobtížnějších úsecích sólista zvládá všechna úskalí s naprostou samozřejmostí a na prvním místě zůstává hudební sdělení. Obsahově i technicky stojí interpret na výši a tak Kodályova sonáta znamená pro milovníky violoncellové hry doslova lahůdku."

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello, Renata Ardaševová - piano
Typ akce: CD
Recenzováno: Janáček, Martinů, Kodály
Místo akce: Ostrava, Česká republika
Datum akce: 1998
Kde vyšla kritika: Hudební rozhledy 4/1999
Autor kritiky: Ludmila Vlková
Datum kritiky: 1. 4. 1999
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


CD Janáček-Martinů-Kodály

Nahoru    Zpět

Na tuto akci vyšlo více kritik - viz předcházející

"Jeho ušlechtilý tón a kvalitní technická připravenost prolínají všechny tři skladby CD… …náročný program předkládá Jan Škrdlík s vyzrálostí i s muzikalitou… …Sólová sonáta Zoltána Kodályho je ideální příležitostí právě pro hráče typu Jana Škrdlíka… …stvrzuje jeho kvality, možnosti a perspektivy."

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello, Renata Ardaševová - piano
Typ akce: CD
Recenzováno: Janáček, Martinů, Kodály
Místo akce: Ostrava, Česká republika
Datum akce: 1998
Kde vyšla kritika: Harmonie 11/1999
Autor kritiky: Eva Vítová
Datum kritiky: 1. 11. 1999
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Porovnání nahrávky - Kodály Szonáta, Op. 8 v podání J. Škrdlíka, J. Bárty a M. Petráše

Nahoru    Zpět

"…snímky, Miroslava Petráše a Jana Škrdlíka… …hodně akcentují folkloristické názvuky… …mají svou tvář a linku…"

Soubor/interpret: Jan Škrdlík, Jiří Bárta, Miroslav Petráš - violoncello
Typ akce: CD
Recenzováno: Zoltán Kodály
Místo akce: Ostrava, Česká republika
Datum akce: 27. 11. 1998
Kde vyšla kritika: Harmonie 11/2003
Autor kritiky: Jindřich Bálek
Datum kritiky: 7. 11. 2003
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad

Poznámka: Článek je obsažnější, je recenzí CD Jiřího Bárty. Celý k dispozici v časopisu Harmonie 11/2003.


DOMOVSKÁ STRÁNKA



 

!!!Agentura Art Petra – již 28 let ve službách krásné hudby!!!