Jan Škrdlík v Kansasu

RECENZE:

Nejzajímavější kritiky: Shire Hall, Hereford 2016
Festival Miami 2005
Forfest 2005
 
DOMOVSKÁ STRÁNKA

1   
(přístupů od 12.12.2018)

CD-Omar Rojas, Jan Škrdlík - Sanz Briz - 2017, Miroslav, Hudební rozhledy 8/2017
Komorní koncert - 23. 4. 2017, Marktredwitz Brand, Frankenpost
Violoncellový recitál III. - 12. 11. 2016, Hereford, Hereford Times
Violoncellový recitál II. - 11. 11. 2016, Hereford, Hereford Times
Hlasy přírody v barokní hudbě - 10. 4. 2016, Schirding, Frankenpost
Nedělní setkání s hudbou J.S.Bacha a O.Messiaena - 26. 4. 2015, Brno, MUSICOLOGICA, ISSN 1805-370X
Koncert Spolku přátel hudby - 14. 5. 2013, Brno, KAM v Brně 07/08/2013
Komorní koncert - 26. 2. 2012, Fockenfeld, Der neue Tag
Koncert Společnosti Bohuslava Martinů - 24. 10. 2011, Brno, KAM v Brně XII/2011
Mimořádný koncert - 28. 3. 2006, Brno, Právo
Kritika CD - 28. 3. 2006, Brno, Harmonie 11/2006
Kritika CD - 28. 3. 2006, Brno, Opus musicum I/2007
Abonentní koncert - 19. 3. 2006, Konnersreuth, Der neue Tag
Festival Miami - 2. 10. 2005, Miami, The Miami Herald
Festival Miami - 2. 10. 2005, Miami, El Nuevo Herald
Forfest 05 - 22. 6. 2005, Kroměříž, Opus musicum 4/05
Forfest 05 - 22. 6. 2005, Kroměříž, Composer, USA-Bulletin Of American Composers
Forfest 05 - 22. 6. 2005, Kroměříž, Hudobný život, Bratislava
CD-Česká hudba 4 století - 2004, Brno, Rozhlas
CD-Česká hudba 4 století - 2004, Brno, Harmonie 11/2004
Abonentní koncert - 30. 3. 2003, Weiden, Der neue Tag Weiden
CD-Bachovy suity - 2002, Brno, Opus musicum 2/2003
CD-Bachovy suity - 2002, Praha, Rozhlas
CD-Janáček, Martinů, Kodály - 1998, Ostrava, Hudební rozhledy 4/1999
CD-Janáček, Martinů, Kodály - 1998, Ostrava, Harmonie 11/1999
Porovnání nahrávek Kodályovy Sonáty - 27. 11. 1998, Ostrava, Harmonie 11/2003


CD Omar Rojas, Jan Škrdlík - Sanz Briz

Nahoru    Zpět

"…Z každého taktu je znát citlivý přístup Brněnských komorních sólistů v čele s jejich uměleckým vedoucím Pavlem Fajtlem… Recitátor Richard Wilson se oprostil od běžné civilnosti slovního projevu. Pochopil, že by byla jak proti Škrdlíkovým veršům, tak proti Rojasově hudbě… …z jeho úst zní angličtina krásná a libozvučná…"

Soubor/interpret: Richard Wilson - recitace, Omar Rojas - kytara, Brněnští komorní sólisté
Typ akce: CD
Recenzováno: Omar Rojas, Jan Škrdlík
Místo akce: Miroslav, Česká republika
Datum akce: 2017
Kde vyšla kritika: Hudební rozhledy 8/2017
Autor kritiky: Jaroslav Someš
Datum kritiky: 1. 8. 2017
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Kritika na koncert P. Fajtla (housle), J. Škrdlíka (violoncello) a V. Bébara (cembalo) v německém Brandu

Nahoru    Zpět

"Sonátou č. 2 D dur pro violoncello a cembalo povyšuje Škrdlík úroveň vystoupení na další stupeň. V rychlých a vzdušných melodiích souzní výborně s Bébarovým cembalem při společném tanci... ...Škrdlík a Fajtl spolu při hře výborně vychází a připravují posluchačům úžasný hudební zážitek..."

Soubor/interpret: Favel Fajtl - housle, Jan Škrdlík - violoncello, Petra Besa - piano
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Dvořák, Kodály
Místo akce: Marktredwitz Brand, Německo
Datum akce: 23. 4. 2017
Kde vyšla kritika: Frankenpost
Autor kritiky: Matthias Kuhn
Datum kritiky: 26. 4. 2017
Originál článku byl psán:   německy

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text   Anglický překlad


Kritika na koncert J. Škrdlíka (violoncello) a P. Besy (klavír) v anglickém Herefordu

Nahoru    Zpět

"Petra klidná, nestranná, téměř netečná, jakoby hudba bez nějakého úsilí sama proudila z jejích prstů. Jan, velmi živý, reagující na každou změnu hudby, působící dojmem, že to, co hraje, prožívá znovu a znovu, jakoby poprvé."

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello, Petra Besa - piano
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Dvořák, Kodály
Místo akce: Hereford, Velká Británie
Datum akce: 12. 11. 2016
Kde vyšla kritika: Hereford Times
Autor kritiky: Peter Williams
Datum kritiky: 3. 1. 2017
Originál článku byl psán:   anglicky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text

Poznámka: Jedná se o stejnou kritiku, jako na koncert 11.11.2017 taktéž v Herefordu.


Kritika na koncert J. Škrdlíka (violoncello) v anglickém Herefordu

Nahoru    Zpět

"Slyšeli jsme tolik nového; a to nemluvím o známých melodiích, ale o těch součástech díla, které jsou za normálních okolností vnořené do celkové struktury a které se náhle zjeví podobně, jako je tomu v případě stromu, který bez listí dá vyniknout síle a kráse svých větévek a větví."

Soubor/interpret: Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Dvořák, Kodály
Místo akce: Hereford, Velká Británie
Datum akce: 11. 11. 2016
Kde vyšla kritika: Hereford Times
Autor kritiky: Peter Williams
Datum kritiky: 3. 1. 2017
Originál článku byl psán:   anglicky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text

Poznámka: Jedná se o stejnou kritiku, jako na koncert 12.11.2017 taktéž v Herefordu.


Kritika na koncert K. Bílkové (cembalo), P. Fajtla (housle) a J. Škrdlíka (violoncello)

Nahoru    Zpět

"Bílková se projevila jako smyslná čarodějka expresivních tónů, Fajtl jako vášnivý a do hloubky jdoucí interpret svých houslí a Škrdlík jako současně introvertní i excentrický mystik violoncella."

Soubor/interpret: Kateřina Bílková – cembalo, Pavel Fajtl – housle, Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: koncert
Recenzováno: Couperin, Rameau, Biber, Vivaldi
Místo akce: Schirding, Německo
Datum akce: 10. 4. 2016
Kde vyšla kritika: Frankenpost
Autor kritiky: Jürgen Henkel
Datum kritiky: 13. 4. 2016
Originál článku byl psán:   německy

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text   Anglický překlad


Kritika na koncert souboru Ensemble Messiaen a Alfreda Strejčka

Nahoru    Zpět

"(Jan Škrdlík:) Vrcholem „bachovské“ první půli bylo bezesporu Preludium ze Suity č. 3 C dur pro sólové violoncello, BWV 1009 v podání Jana Škrdlíka. Virtuozní skladba s četnými kontrasty patří mezi pomyslný Olymp violoncellového repertoáru a její provádění vyžaduje zarputilost a sílu stejně jako cit pro intimitu. Škrdlík oba tyto póly dokonale sjednotil a rozezněl svůj nástroj do plného sytého zvuku, který však neubíral skladbě na zpěvnosti.
(celý soubor:) Soubor vystavěl každou větu s jedinečným výrazem odpovídajícím jejímu duchovnímu obsahu, a přesto ani jednu z nich neoddělil od celku. (…) Těleso dbalo na barvy a kontrasty s až dojemnou pečlivostí, každý jako by měl na paměti, že nesmí vyčnívat, dokud k tomu samotná hudba nedá svolení."

Soubor/interpret: Ensemble Messiaen, Jiří Besperát – housle, Kateřina Váchová Soukalová – klarinet, Jan Škrdlík – violoncello, Šárka Besperátová – klavír
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Messiaen
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 26. 4. 2015
Kde vyšla kritika: MUSICOLOGICA, ISSN 1805-370X
Autor kritiky: Petra Čtveráčková
Datum kritiky: 5. 5. 2015
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Kritika na koncert Brněnských komorních sólistů

Nahoru    Zpět

"(celý soubor:) …společně vytvořili večer plný kouzelného muzicírování… (Kateřina Bílková:) Sonátu C dur pro cembalo a smyčce J. A. Bendy s virtuózní bravurou a nadýchaně provedla cembalistka Kateřina Bílková… (Jan Škrdlík:) …v Koncertu č. 9 B dur G 482 pro violoncello a orchestr s výrazovým procítěním, měkkým a kulatým tónem exceloval Jan Škrdlík."

Soubor/interpret: Brněnští komorní sólisté,
Pavel Fajtl – housle, Kateřina Bílková – cembalo, Jan Škrdlík – violoncello
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Benda, Boccherini, Dvořák
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 14. 5. 2013
Kde vyšla kritika: KAM v Brně 07/08/2013
Autor kritiky: Karla Hofmannová
Datum kritiky: 26. 6. 2013
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Svět citu v hudbě a obraze

Nahoru    Zpět

"(Bach:) …VI. suita D dur BWV 1012 pro violoncello sólo Johanna Sebastiana Bacha… …byla Škrdlíkem interpretována s velkou agogikou a dynamikou. Náročnou technickou výzvu zvládl violoncellista mistrovsky, s velkým citem a krásným tónem… (Debussy:) Interpretace působivě korespondovala s obsahem… (Franck:) Ve finální větě Allegretto poco mosso oba nástroje vypjaly hráčsky melodii a nádherně spolu korespondovaly. Následovalo opět velkolepé klavírní sólo v nádherném podání Besy."

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello, Petra Besa - piano
Typ akce: koncert
Recenzováno: J.S.Bach, Messiaen, Debussy, Franck
Místo akce: Fockenfeld, Německo
Datum akce: 26. 2. 2012
Kde vyšla kritika: Der neue Tag
Autor kritiky: Christiane Zeigler
Datum kritiky: 28. 12. 2012
Originál článku byl psán:   německy

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text   Anglický překlad


Hudba mezi obrazy

Nahoru    Zpět

"…Výkon reprezentanta české violoncellové školy Jana Škrdlíka byl pozoruhodný a přispěl k vyvrcholení večera. Skladbu interpretoval s velkou muzikálností, výbornými výrazovými prostředky, citlivostí, vnitřním klidem a pokorou k dílu Bohuslava Martinů. Výkon Jana Škrdlíka a Renaty Ardaševové byl obdivuhodný a posluchači odměnili oba umělce dlouhotrvajícím potleskem…"

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello, Renata Ardaševová - piano
Typ akce: koncert
Recenzováno: Martinů
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 24. 10. 2011
Kde vyšla kritika: KAM v Brně XII/2011
Autor kritiky: Eva Šlapanská
Datum kritiky: 28. 11. 2011
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Kritika na slavnostní koncert v Besedním domě v Brně

Nahoru    Zpět

"Výkon Škrdlíkův je svrchovaný; nad perfektní technikou se vznáší citové zaujetí, s nímž sólista proniká do nejzazších zákoutí hrané skladby."

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello, Petra Besa - piano
Typ akce: koncert
Recenzováno: Beethoven, Debussy, Franck
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 28. 3. 2006
Kde vyšla kritika: Právo
Autor kritiky: Jan Trojan
Datum kritiky: 4. 4. 2006
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Kritika na CD - live snímek z Besedního domu

Nahoru    Zpět

Na tuto akci vyšlo více kritik - viz předcházející

"…spojení obrovského, nefalšovaného citového zaujetí a spolehlivé techniky přináší příjemný posluchačský zážitek… Zdá se mi, že se snad cellista pro tuto hudbu narodil… …krásným tónem disponující cellista a citlivě kooperující pianistka dostali z této hudby maximum…"

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello, Petra Besa - piano
Typ akce: CD
Recenzováno: Beethoven, Debussy, Franck
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 28. 3. 2006
Kde vyšla kritika: Harmonie 11/2006
Autor kritiky: Luboš Stehlík
Datum kritiky: 28. 11. 2006
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad

Poznámka: CD obdrželo pět H


Daší kritika na CD - live snímek z Besedního domu

Nahoru    Zpět

Na tuto akci vyšlo více kritik - viz předcházející

"…Souhra obou umělců je příkladná… …dávkou elegance, jakou můžeme očekávat od Středoevropanů vychovaných v německé tradici… …Celý kompaktní disk je pak pozoruhodným snímkem živého vystoupení dvou výborných hráčů a rozmnožuje poměrně skrovnou sbírku hudebních nahrávek z provenience brněnských interpretů a těles…"

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello, Petra Besa - piano
Typ akce: CD
Recenzováno: Beethoven, Debussy, Franck
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 28. 3. 2006
Kde vyšla kritika: Opus musicum I/2007
Autor kritiky: Martin Flašar
Datum kritiky: 20. 2. 2007
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Kritika na abonentní koncert na zámku Fockenfeld v Německu

Nahoru    Zpět

"…Jan Škrdlík… …stane se okamžitě živoucím centrem jedinečného světa hudby… …Stroze přísné pasáže Bachovy suity naplnil hlubokým smyslem a tónovou barevností… …Škrdlík a Besa interpretovali Beethovenovu sonátu plným, výrazným tónem navozujícím dojem symfonického zvuku… …Besa přeměnila prostý klavír v opravdu grandiózní záležitost a ohromila svým virtuózním zápalem…"

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello, Petra Besa - piano
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Beethoven, Messiaen, Franck
Místo akce: Konnersreuth, Německo
Datum akce: 19. 3. 2006
Kde vyšla kritika: Der neue Tag
Autor kritiky: Anastasia Poscharsky-Ziegler
Datum kritiky: 21. 3. 2006
Originál článku byl psán:   německy

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text   Anglický překlad


Koncert na Festivalu Miami – deník The Miami Herald

Nahoru    Zpět

"(Škrdlík:) …disponuje neobyčejně širokou zvukovou paletou barev a výraznou, brilantní virtuozitou ve stylu Lynna Harrella. Prodchl vážnou, ušlechtilou, volnou větu bohatým tónem navozujícím pocit temně se lesknoucí rozžhavené lávy a blýskl se smělým tempem následujícího Allegra. (orchestr:) …zvuk smyčců hladký jako hedvábí. Opravdový zápal…"

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello, Brněnští komorní sólisté
Typ akce: koncert
Recenzováno: J.Chr.Bach - Koncert c moll, Jan Zach, Roger Boutry, Edvard Grieg
Místo akce: Miami, USA, Florida
Datum akce: 2. 10. 2005
Kde vyšla kritika: The Miami Herald
Autor kritiky: Lawrence Budmen
Datum kritiky: 6. 10. 2005
Originál článku byl psán:   anglicky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text


Kritika ve španělsky píšícím deníku El Nuevo Herald

Nahoru    Zpět

Na tuto akci vyšlo více kritik - viz předcházející

"…Škrdlík se svým violoncellem způsobil opravdovou senzaci… …druhá věta… …zanechala nezapomenutelný dojem a v emotivní Škrdlíkově interpretaci si okamžitě podmanila srdce posluchačů. Toto dílo je bezpochyby jedním z triumfů souboru…"

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello, Brněnští komorní sólisté
Typ akce: koncert
Recenzováno: J.Chr.Bach - Koncert c moll, Jan Zach, Roger Boutry, Edvard Grieg
Místo akce: Miami, USA, Florida
Datum akce: 2. 10. 2005
Kde vyšla kritika: El Nuevo Herald
Autor kritiky: Daniel Fernandez
Datum kritiky: 5. 10. 2005
Originál článku byl psán:   španělsky

Bez podrobností   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text   Anglický překlad

PLNÝ TEXT V ČEŠTINĚ:

Nahoru

Brněnští komorní sólisté: Méně někdy znamená více

Některé malé komorní soubory mají zvláštní kouzlo - něco, co zvuk velkého symfonického orchestru nemůže poskytnout zkrátka proto, že je příliš mohutný. Vystoupení Brněnských komorních sólistů v neděli večer v rámci Festivalu Miami na Univerzitě Frost School of Music se vyznačovalo speciální atmosférou intimní komunikace, kterou dokáží tvořit komorní soubory.

„Sólisté“ je dobrý název; mnozí ze členů jsou sice velmi mladí (soubor kombinuje ve svém obsazení zkušené hráče s mladými talenty), tito interpreti ale disponují technickými i výrazovými kvalitami převyšujícími úroveň „orchestrálních hráčů“.

Stačí zahledět se do programu koncertu, abychom pochopili, že soubor chce prostřednictvím nahrávek a živých vystoupení odčinit dluh méně známým skladbám. Na jednom pólu nabídnutého programu byla Sinfonía č. 3 klasicistního střihu Jana Zacha (1699-1773) a na druhém En habit d'Arlequin Rogera Boutryho narozeného roku 1932, který komponuje v neokasicistním stylu XX. století. Všemu, do čeho se pustili, vtiskli známku profesionality a souhry, ale dva momenty byly obzvláště naplňující a nezapomenutelné.

V první části večera to byl Mozartův Koncert C dur, K. 415, kde se představila jako sólistka mezinárodně známá Michiko Otaki, držitelka mnoha vyznamenání, jejíž zásluhy můžeme plně ocenit až ve chvíli, kdy ji vidíme sedět za klavírem plnou jistoty a citlivosti s jasným, vyváženým úderem prstů, aniž by zároveň zanedbala zvukovou barvu a výraz.

Za svou osobu Jan Škrdlík se svým violoncellem způsobil opravdovou senzaci provedením překrásného Koncertu pro violoncello c moll Johanna Christiana Bacha. Přestože existují všemožné pochybnosti v souvislosti s autorstvím této skladby, to co je nade vší pochybnost, je krása a tajemnost této skladby. Druhá věta Allegro molto espressivo [sic] se svou zvláštní melodií zanechala nezapomenutelný dojem a v emotivní Škrdlíkově interpretaci si okamžitě podmanila srdce posluchačů. Toto dílo je bezpochyby jedním z triumfů souboru. Naštěstí měli tuto skladbu k dispozici na svých CD, a tak jsme mnozí z nás posluchačů mohli na cestě zpátky pokračovat v poslechu hned jak to šlo: v přehrávačích našich aut.

Večer byl zakončen mnohotvárnou romantickou Greiegovou Holbergovou suitou, op. 40, kde orchestr prokázal svou absolutní sběhlost ve skladbě, kde atmosféra a rytmy starších období se proplétají s myšlenkami bližšími romantismu devatenáctého století.

Přestože nebyl sál úplně naplněn, obecenstvo zahrnulo orchestr bouřlivým potleskem (většina lidí povstala), takže hudebníci nakonec přidali jako přídavek Mozartovo Divertimento se stejnou brilancí a zápalem se kterým hráli celý večer.

ORIGINÁLNÍ TEXT:

Nahoru

Solistas de cámara de Brno, cuando menos es más

A veces los pequenos conjuntos poseen un encanto especial, algo que las grandes fuerzas de una orquesta sinfónica no pueden dar, precisamente por su monumentalidad. La presentación, en la noche del domingo de los Solistas de cámara de Brno, en el marco del Festival Miami de la Frost School of Music en UM se distinguió por la peculiar atmósfera de íntima comunicación que establecen los grupos de cámara.

Solistas es un buen nombre, porque a pesar de que algunos de los músicos son bien jóvenes —el grupo se ha preocupado por combinar edades entre sus integrantes— estos intérpretes poseen cualidades técnicas e interpretativas muy refinadas, como solistas y no integrantes anónimos de un gran grupo.

Basta analizar el programa ofrecido para comprender que se trata de un conjunto experimentado y serio, que se ha propuesto con sus actuaciones y grabaciones rescatar obras poco conocidas del repertorio.

En el programa presentado en el Gusman Concert Hall de UM estaba en un extremo la Sinfonía no. 3, de Jan Zach (1699-1773), de corte clásico, y en el otro, En habit d'Arlequin, de Roger Boutry, nacido en 1932, donde se explora el neoclasicismo al estilo del siglo XX. En todo lo emprendido este grupo sabe poner su sello de profesionalismo y acople, pero dos momentos fueron especialmente satisfactorios y memorables.

En la primera parte de la noche, el Concierto en do mayor, K. 415, de Mozart, donde actuó como solista la internacionalmente reconocida Michiko Otaki, ganadora de numerosas distinciones y cuyos méritos pueden apreciarse nada más de verla sentarse al piano, llena de seguridad y sensibilidad. Su actuación fue impecable, con toque claro y balanceado sin descuidar los rejuegos de matices y sentimiento.

Por su parte, Jan Skrdlik, en el cello, fue una verdadera revelación en el bellísimo Concierto para cello en do menor, de Johann Christian Bach. Aunque existen toda clase de dudas con respecto a la autoría de esta obra, lo que sí no admite discusión es su belleza y su misterio. El segundo movimiento, Allegro molto espressivo [sic], es algo que se queda en la memoria con su extrana melodía y que en las manos de Skrdlik gana enseguida el alma. Esta obra es sin duda uno de los triunfos del conjunto, afortunadamente, lo tienen grabado, y muchos de los asistentes pudimos irnos no sólo con la melodía en la memoria, sino en el mismísimo auto.

La noche cerró con la variada y romántica Suite Holberg, op. 40, de Grieg, donde el grupo pudo dar muestras de su absoluta versatilidad en una obra donde aires y ritmos antiguos se entrelazan con líneas más propias del romanticismo decimonónico.

El público, que aunque reducido, siempre aplaudió con ganas, al cierre, se puso en su mayoría de pie, y fue tanto el aplauso, que el grupo regaló como encore un Divertimento, de Mozart, interpretado con la misma impecable tersura y dedicación que habían puesto en toda la música ofrecida esa noche.

ANGLICKÝ PŘEKLAD:

Nahoru

Brno Chamber Soloists, when less is more

Sometimes small groups have a particular attraction, something that the big forces of a symphony orchestra cannot give, precisely because of its monumental size. The presentation of the Brno Chamber Soloists, Sunday night at UM’s Frost School of Music Festival Miami, was distinguished by the special ambience of intimate communication which is peculiar to chamber music groups.

"Soloists" is a good name, because in spite of that fact that some of the musicians are quite young (the ensemble aims to combine musicians of different ages) these interpreters possess very refined technical and interpretive skills as soloists and not only as anonymous members of a big orchestra.

It is enough to read the program offered to realize that it is a question of an experienced and serious ensemble, which by its performances and recordings is dedicated to rescuing little known works of the repertoire.

In the program presented in Gusman Concert Hall of UM there was on the one hand the Sinfonia No. 3 of Jan Zach (1699-1773), an example of classic court style, and on the other In habit d'Arlequin of Roger Boutry, born in 1932, who explores neoclassicism in the style of the 20th century. This enterprising group put its stamp of professionalism and connected with all, but two moments were especially satisfying and unforgettable.

In the first part of the night, the Concerto in C major, K. 415 of Mozart, was performed by the internationally recognized Michiko Otaki, winner of numerous distinctions, whose talents could be appreciated by just seeing her sit down at the piano, full of self-confidence and delicacy. Her performance was impeccable, with a bright and even touch, playing with nuances of color and an undertone of feelings.

For his part, Jan Skrdlik, on the cello, was a real revelation in the sublime Concerto for Cello in C minor of Johann Christian Bach. Although there exist all kinds of doubts with regard to the authenticity of this work, what can’t be disputed is its beauty and mystery. The second movement, Allegro molto espressivo [sic], is something which remains in the memory with its unusual melody which in the hands of Skrdlik instantly won the hearts of the audience. This work is undoubtedly one of the triumphs of the ensemble; fortunately, they have recorded it on CD so many of us could go home not only with the melody in our memory, but hearing it in our own cars.

The evening closed with the varied and romantic Holberg Suite, op. 40, of Grieg, where the group could give samples of its perfect agility in a work where aires and ancient rhythms interlace with the more proper lines of nineteenth-century romanticism.

The public, although small, applauded passionately with a standing ovation, moving the group to play as encore a Divertimento of Mozart, interpreted with the same impeccable polish and enthusiasm which they imbued to all the music offered this night.

FORFEST 2005, kritika, reagující na 3 vystoupení Jana Škrdlíka - 23., 24 a 26. 5. 2005

Nahoru    Zpět

"Skutečným festivalovým výkonem byl sólový recitál brněnského violoncellisty Jana Škrdlíka… …zazářil mj. osobitým pojetím Bachovy 3. suity… Vrcholem solorecitálu bylo skvělé provedení Kodályho Sonáty…"

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Kodály, Drude, Matys, Hejnar
Místo akce: Kroměříž, Česká republika
Datum akce: 22. 6. 2005
Kde vyšla kritika: Opus musicum 4/05
Autor kritiky: Jan Grossmann
Datum kritiky: 14. 9. 2005
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad

Poznámka: Celý článek je příliš dlouhý, prosím vyhledejte si zbylý text v Opus musicum/IV/05. nebo na internetu. Verze na internetu a v časopise má nepatrné odchylky.


FORFEST 2005, v americkém časopise soudobých skladatelů

Nahoru    Zpět

Na tuto akci vyšlo více kritik - viz předcházející

"…skutečně festivalový sólovýkon brněnského violoncellisty Jana Škrdlíka… …zazářil mj. osobitým a naprosto unikátním pojetím Bachovy 3. suity… …vrcholem solorecitálu bylo skvělé provedení Kodályho Sonáty…"

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Kodály, Drude, Matys, Hejnar
Místo akce: Kroměříž, Česká republika
Datum akce: 22. 6. 2005
Kde vyšla kritika: Composer, USA-Bulletin Of American Composers
Autor kritiky: Jan Grossmann
Datum kritiky: 14. 9. 2005
Originál článku byl psán:   anglicky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text

Poznámka: Celý článek je příliš dlouhý, prosím vyhledejte si kompletní text na internetu. Jedná se o podobný článek jako v Opus musicum. Oba články - americký a český se ale liší v některých důrazech.


FORFEST 2005, další kritika na stejný koncert, tentokrát ze Slovenska

Nahoru    Zpět

Na tuto akci vyšlo více kritik - viz předcházející

"…v mimoriadnom predvedení sólistu Jana Škrdlíka sa dielo páčilo aj širšiemu publiku… …interpretačným vrcholom festivalu bol violoncelista intenzívneho a objavného výrazu Jan Škrdlík… …v Bachovi sa ukázal ako invenčný interpret s novým pohľadom na staré dobyté územia. Jeho virtuozita a znalosti, citovosť a vášeň sa prejavili v obtiažnej Sonáte pre violoncelo sólo od Kódalyho…"

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello
Typ akce: koncert
Recenzováno: Bach, Kodály, Drude, Matys, Hejnar
Místo akce: Kroměříž, Česká republika
Datum akce: 22. 6. 2005
Kde vyšla kritika: Hudobný život, Bratislava
Autor kritiky: Elena Letňanová
Datum kritiky: červenec 2005
Originál článku byl psán:   slovensky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text ve slovenštině   Anglický překlad

Poznámka: Celý článek je příliš dlouhý, prosím vyhledejte si kompletní text na internetu. Tento článek i oba předcházející jsou reakcí na stejnou akci.


Jan Škrdlík hraje Myslivečka a Štědroně

Nahoru    Zpět

"Jeho nahrávky jsou tedy obohaceny psychologicky působivým fondem více než třistaletého fyzikálně-estetického interpretačního vývoje. Hudbu Bacha či Myslivečka v jeho provedení vnímáme tedy stejně tak barevně, dynamicky a výrazově bohatou a životnou jako díla Leoše Janáčka či Miloše Štědroně."

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello
Typ akce: CD
Recenzováno: Mysliveček, Suk, Janáček, Štědroň
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 2004
Kde vyšla kritika: Rozhlas
Autor kritiky: Rafael Brom
Datum kritiky: 14. 6. 2004
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


CD Mysliveček - Suk - Janáček - Štědroň

Nahoru    Zpět

"Muzikantské nadšenectví ještě žije a má nápady a kvalitu… …uspokojení dramaturgických nároků jde ruku v ruce s poctivě nastudovanými díly…"

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello, Brněnští komorní sólisté
Typ akce: CD
Recenzováno: Mysliveček, Suk, Janáček, Štědroň
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 2004
Kde vyšla kritika: Harmonie 11/2004
Autor kritiky: Vlasta Reittererová
Datum kritiky: 28. 11. 2004
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad

Poznámka: CD obdrželo v Harmonii 11/2004 také nejvyšší možné bodování "Tip Harmonie" 6 ze 6 bodů a bylo vybráno do rubriky "Tip šéfredaktora".


Kritika na vystoupení Smyčcového tria Gideon

Nahoru    Zpět

"Vyvážená průzračnost 1. věty Allegro con Brio byla provedena třemi hráči na smyčcové nástroje kultivovaně s precisními nasazeními a pauzami i decentně přiměřeným vedením a zdůrazněním hlasů… …cellista Jan Škrdlík se suitou G dur BWV 1007 dokázal nejen to, že zvládá spletitě obtížnou techniku, ale i to, že Bach může získat naprosto romantické rysy… …vtiskl dílu osobní pečeť. Podařilo se mu vynikajícím způsobem, že polyfonie se rozezvučela jen na jednom melodickém nástroji… …Technicky nejvyšší stránky předvedlo trio vrcholnou, rytmicky vypointovanou hrou ve 3. větě Molto vivace."

Soubor/interpret: Smyčcové trio Gideon, Pavel Wallinger - housle, Karel Plocek viola, Jan Škrdlík - violoncello
Typ akce: koncert
Recenzováno: Beethoven, Bach, Haydn, Martinu, Klein
Místo akce: Weiden, Německo
Datum akce: 30. 3. 2003
Kde vyšla kritika: Der neue Tag Weiden
Autor kritiky: Christiane Zeigler
Datum kritiky: 1. 4. 2003
Originál článku byl psán:   německy

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Originální text   Anglický překlad

Poznámka: Soubor přijal jméno "Smyčcové trio Gideon" až o něco později, než byla vydána tato kritika.


Škrdlíkovo CD Bachových suit hodnocení, informace, názory

Nahoru    Zpět

"Obdivuji tuto nahrávku pro její klid, koncentraci, pokoru a současně naléhavost s níž neustále v dynamickém proudu meditace pokračuje… …Zachycuje vrcholný výkon violoncellisty a vytříbený interpretační názor a řád."

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello
Typ akce: CD
Recenzováno: Johann Sebastian Bach Suita I, III, V
Místo akce: Brno, Česká republika
Datum akce: 2002
Kde vyšla kritika: Opus musicum 2/2003
Autor kritiky: Miloš Štědroň
Datum kritiky: 28. 4. 2003
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Škrdlíkova cesta od Bacha po Martinů

Nahoru    Zpět

Na tuto akci vyšlo více kritik - viz předcházející

"…nejen zajímavé, ale skutečně nevšední… …otevírá nám jeho pohled pozoruhodný svět barokních reálií…"

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello
Typ akce: CD
Recenzováno: Johann Sebastian Bach Suita I, III, V
Místo akce: Praha, Česká republika
Datum akce: 2002
Kde vyšla kritika: Rozhlas
Autor kritiky: Rafael Brom
Datum kritiky: 27. 1. 2003
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


CD Janáček-Martinů-Kodály

Nahoru    Zpět

"…I v nejobtížnějších úsecích sólista zvládá všechna úskalí s naprostou samozřejmostí a na prvním místě zůstává hudební sdělení. Obsahově i technicky stojí interpret na výši a tak Kodályova sonáta znamená pro milovníky violoncellové hry doslova lahůdku."

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello, Renata Ardaševová - piano
Typ akce: CD
Recenzováno: Janáček, Martinů, Kodály
Místo akce: Ostrava, Česká republika
Datum akce: 1998
Kde vyšla kritika: Hudební rozhledy 4/1999
Autor kritiky: Ludmila Vlková
Datum kritiky: 1. 4. 1999
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


CD Janáček-Martinů-Kodály

Nahoru    Zpět

Na tuto akci vyšlo více kritik - viz předcházející

"Jeho ušlechtilý tón a kvalitní technická připravenost prolínají všechny tři skladby CD… …náročný program předkládá Jan Škrdlík s vyzrálostí i s muzikalitou… …Sólová sonáta Zoltána Kodályho je ideální příležitostí právě pro hráče typu Jana Škrdlíka… …stvrzuje jeho kvality, možnosti a perspektivy."

Soubor/interpret: Jan Škrdlík - violoncello, Renata Ardaševová - piano
Typ akce: CD
Recenzováno: Janáček, Martinů, Kodály
Místo akce: Ostrava, Česká republika
Datum akce: 1998
Kde vyšla kritika: Harmonie 11/1999
Autor kritiky: Eva Vítová
Datum kritiky: 1. 11. 1999
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad


Porovnání nahrávky - Kodály Szonáta, Op. 8 v podání J. Škrdlíka, J. Bárty a M. Petráše

Nahoru    Zpět

"…snímky, Miroslava Petráše a Jana Škrdlíka… …hodně akcentují folkloristické názvuky… …mají svou tvář a linku…"

Soubor/interpret: Jan Škrdlík, Jiří Bárta, Miroslav Petráš - violoncello
Typ akce: CD
Recenzováno: Zoltán Kodály
Místo akce: Ostrava, Česká republika
Datum akce: 27. 11. 1998
Kde vyšla kritika: Harmonie 11/2003
Autor kritiky: Jindřich Bálek
Datum kritiky: 7. 11. 2003
Originál článku byl psán:   česky

Všechny podrobnosti   Tzn.   Plný text v češtině   Anglický překlad

Poznámka: Článek je obsažnější, je recenzí CD Jiřího Bárty. Celý k dispozici v časopisu Harmonie 11/2003.


DOMOVSKÁ STRÁNKA



 

!!!Agentura Art Petra – již 28 let ve službách krásné hudby!!!