Česko-mexický večer • komorní orchestr
Brněnští komorní sólisté
Omar Rojas - kytara
Jan Škrdlík – violoncello
PROGRAM:
JOSEF MYSLIVEČEK (1737–1781)
Koncert pro violoncello C dur
Allegro moderato •
Grave •
Tempo di menuetto
OMAR ROJAS (1982)
„Sanz Briz“ pro recitaci, kytaru a smyčce
---přestávka---
JOAQUÍN TURINA (1882–1949)
Modlitba toreadorova
LEOŠ JANÁČEK (1854–1928)
Suita pro smyčce
Moderato •
Adagio •
Andante con moto
 
Presto. Andante. Presto •
Adagio •
Andante
POZNÁMKA: Na tento pořad pravidelně přispívá Nadace Leoše Janáčka.
Bližší informace u zprostředkující agentury Art Petra na čísle +420 603 520 227
------------
O PROGRAMU: Komorně-orchestrální koncert Brněnských komorních sólistů staví proti sobě hudební tématiku českou a hispánskou, čímž vytváří osvěžující kombinaci dvou navzájem kontrastujících světů, které se ale přesto občas protínají. ------------ SLOVO O ÚČINKUJÍCÍCH: Brněnští komorní sólisté - Brněnští komorní sólisté byli založeni v devadesátých letech minulého století. Soubor sdružoval zkušené brněnské hudebníky a vystoupil na řadě koncertů doma i v zahraničí. Od svého založení orchestr se svým sólistou, violoncellistou Janem Škrdlíkem, natočil několik úspěšných CD (například CD „Česká hudba čtyř století“ obdrželo nejvyšší bodování v prestižním časopise Harmonie) a absolvoval mnoho významných turné, například 35 koncertů v USA. Od roku 2010 je uměleckým vedoucím houslista Pavel Fajtl.
První skladba večera patří do české sféry, přestože autor, Josef Mysliveček, tvořil převážně v Itálii, kde se mu dostalo přezdívky „božský Čech“. Jeho dílo vysoce hodnotil dokonce i samotný W. A. Mozart.
Melodram Omara Rojase „Sanz Briz“ je poctou španělskému diplomatu Ángelu Sanz Brizovi, který roku 1944 zachránil v Budapešti 5 200 Židů. Text melodramu byl napsán J. Škrdlíkem v roce 2013 pro „Týden židovské kultury“ v Brně. Vyšel na CD v anglické verzi (recitace textu: Richard Wilson) a v české verzi (Alfred Strejček).
Turína a Janáček opět znamenají kontrast dvou světů. Zatímco první z nich spojuje impresionistické a španělské národní prvky, čerpá Janáček ještě z Dvořáka a jeho Suita vyznívá v mnohém romanticky.
Kombinace mladých nadějných hráčů a zkušených členů u prvních pultů vytváří velmi sympatickou symbiózu, ve které se spojuje hudební vyzrálost s mladistvým entuziasmem.
Soubor je schopen rozšířit se o dva lesní rohy a dva hoboje, takže může obsáhnout také repertoár pro klasicistní obsazení.
V únoru 2017 soubor navázal spolupráci s mexickým kytaristou a skladatelem Omarem Rojasem nahrávkou jeho melodramatu Sanz Briz pro orchestr, kytaru a recitaci na slova stejnojmenné básně J. Škrdlíka.
Další podrobné informace naleznete v aktuálním katalogu orchestru: Brněnští komorní sólisté - nabídka programů.
Omar Rojas - V roce 2000 začal studovat hru na kytaru a kompozici v Centro de Investigación y Estudios de la Música v Mexiku. V letech 2007 až 2009 ho zájem o studium hudby přivedl až na Janáčkovu akademii múzických umění do Brna. Pravidelně v různých městech pořádá konference o historii mexické i latinskoamerické hudby, které rozšířil o nové metody aplikace mayských a aztéckých matematických systémů v současné hudbě.
Jeho skladby byly hrány v Mexiku, Chile, Německu, Maďarsku, Hong Kongu, Izraeli, v České republice, v USA, na Slovensku a ve Španělsku. V roce 2011 obdržel 1. místo na soutěži VII Concurso de Composición Musical Universidad de Zaragoza. V roce 2014 byl pozván jako předseda komise hudební soutěže mexické univerzity Instituto Tecnologico y de Estudios Superiores de Monterrey Campus Queretaro.
Od roku 2016 spolupracuje s Mexickým velvyslanectvím v České republice, kde se angažuje jako skladatel i jako kytarista. V roce 2017 navázal spolupráci s Brněnskými komorními sólisty, když zhudebnil báseň Jana Škrdlíka Sanz Briz v hlubinách času pro kytaru, lidský hlas a smyčce. Skladba byla natočena 4.2.2017 a studiovou nahrávku slovního projevu k ní už předtím pořídil Alfred Strejček.
Jan Škrdlík – Violoncellista Jan Škrdlík pochází z hudební rodiny. Studoval u Jana Hališky na ostravské konzervatoři, dále u Bedřicha Havlíka na Janáčkově akademii múzických umění v Brně, u Luise Clareta v Barceloně a pak soukromě u Daniela Veise v Praze. Obdržel prémii Českého hudebního fondu za propagaci českých děl v zahraničí a jiná ocenění. Byl členem Wallingerova kvarteta mezi lety 1991 až 2016. V letech 1997 až 2009 vyučoval na brněnské konzervatoři.
Umělecký záběr Jana Škrdlíka sahá od autentických dobových stylů až po tradiční českou romantickou a neoromantickou expresivní školu. Kritiky z různých částí Evropy a Ameriky se shodují na charakteru jeho hry: Vyznačuje se zřetelným a jistým vedení tónů i v těch nejzáludnějších partiích kompozice, vyniká zvukovou malebností a tónovou plasticitou, ušlechtilým tónem a kvalitní technickou připraveností.
Mezi violoncella, na která hrál, patří i nástroj Adama Emanuela Homolky z roku 1842, který se v roce 2007 stal mediálně známým poté, co byl z umělcova ateliéru ukraden a na základě televizní reportáže po dvou dnech zlodějem vrácen.Komorně-orchestrální koncert k Roku české hudby
Brněnští komorní sólisté
Jan Škrdlík – violoncello
Program: Josef Mysliveček Koncert pro violoncello C dur, Antonín Dvořák Cyklus „Cypřiše“, Josef Suk Meditace na staročeský chorál „Svatý Václave“, op. 35, Leoš Janáček Suita pro smyčce
DALŠÍ NABÍDKA:
Violoncello a viola da gamba
Jan Škrdlík – violoncello
Kateřina Stávková – viola da gamba
Program: Joseph Bodin de Boismortier Sonáta a moll pro violoncello a violu da gamba, op. 14 č. 5, Johann Sebastian Bach I. suita G dur pro violoncello sólo, BWV 1007, Georg Philipp Telemann Sonáta D dur pro violoncello a B.C., TWV 41:D6, Luigi Boccherini Sonáta Es dur pro violoncello a violu da gamba, op. 14 č. 5, G 99