Seznam aktuálních programů


VIOLONCELLOVÉ RECITÁLY:


HudebníkHudebníkVioloncellový recitál
Jan Škrdlíkvioloncello
Karel Košárekklavír
Program: L. van Beethoven Sonáta C dur pro violoncello a klavír op. 102, č. 4, Josef Suk Balada a Serenáda pro violoncello a klavír, op. 3, Alexandr Borodin Notturno pro violoncello a klavír, Nikolaj Rimskij-Korsakov Let čmeláka pro violoncello a klavír, Franz Schubert Sonáta a moll pro violoncello a klavír „Arpeggione“, D. 821

HudebníkHudebníkKlenoty české hudby
Jan Škrdlíkvioloncello
Renata Ardaševováklavír
Program: Leoš Janáček Pohádka pro violoncello a klavír, Bohuslav Martinů II. sonáta pro violoncello a klavír, H. 286, Antonín Dvořák Koncert h moll pro violoncello a orchestr, op. 104, autorova verze pro violoncello a klavír

HudebníkHudebníkRecitál s filmovou vizualizací
Jan Škrdlíkvioloncello
Renata Ardaševováklavír
Program: Luigi Boccherini Sonáta B dur pro violoncello a klavír, G 565, Claude Debussy Sonáta pro violoncello a klavír, Sergej Prokofjev Sonáta C dur pro violoncello a klavír, op. 119

HudebníkHudebníkKlasická hudba z doby císařství
Jan Škrdlíkvioloncello
Petra Besaklavír
Program: L. van Beethoven Sonáta A dur pro violoncello a klavír op. 69, č. 3, Jan Václav Voříšek Variace pro kladívkový klavír a violoncello, op. 9, Johann Strauss ml. Vídeňská krev, pásmo valčíků, Johannes Brahms Sonáta F dur pro violoncello a klavír op. 99, č. 2

VIOLONCELLO A CEMBALO:



Recitál violoncella s cembalem

Jan Škrdlíkvioloncello
Marek Čermákcembalo

PROGRAM:

ANTONIO VIVALDI (1678–1741)
Sonáta a moll č. 3 pro violoncello a B.C., RV 43
     Largo • Allegro • Largo • Allegro

HEINRICH IGNAZ BIBER (1644–1704)
Sonata representativa (arr. pro violoncello)
     Allegro • Slavík • Kukačka • Žába • Adagio • Slepice a kohout
     Adagio • Kočka • Pochod mušketýrů • Allemande

---přestávka---

JOHANN SEBASTIAN BACH (1685–1750)
Sonáta pro violoncello a obligátní cembalo G dur, BWV 1027
     Adagio • Allegro ma non tanto • Andante • Allegro moderato

L. VAN BEETHOVEN (1770–1827)
Sonáta g moll pro cembalo nebo klavír a obligátní violoncello, op. 5, č. 2
     Adagio sostenuto ed espressivo • Allegro molto piu tosto presto • Rondo. Allegro

------------

O PROGRAMU:

Program pro violoncello a cembalo přináší skladby počínaje barokem, přes neapolskou školu až po klasicismus, kdy byl druhý z těchto dvou nástrojů postupně vytlačen klavírem.

Začínáme právě neapolskou školou, tj. Sonátou a moll Antonia Vivaldiho z roku 1740. Styl je ovlivněn operou a vyznačuje se dualismem: árie-recitativ. Snad proto se v Sonátě projevuje až jakási „jevištní atmosféra“ plná zvratů a kontrastů.

Ve skladbě Heinricha Bibera se vracíme o 70 let v čase. Houslista a kapelník kroměřížského arcibiskupa zde vtipným způsobem imituje hlasy přírody. Tyto pasáže jsou proloženy stylizovanými tanci typickými pro barokní suitu.

Bachova Sonáta, BWV 1027, publikovaná až posmrtně, nese znaky rokoka. Pravá a levá ruka cembalisty je zde koncipována jako dva samostané hlasy, takže se jedná o jakousi „triovou sonátu pro dva“.

Beethovenova Sonáta g moll, op. 5 může být interpretována na cembalo i klavír, jak ostatně vyplývá i z jejího původního názvu. Cembalová verze je ale méně k slyšení, a proto jistě zaujme.

------------

O UMĚLCÍCH:

HudebníkJan Škrdlík – Violoncellista Jan Škrdlík pochází z hudební rodiny. Studoval u Jana Hališky na ostravské konzervatoři, dále u Bedřicha Havlíka na Janáčkově akademii múzických umění v Brně, u Luise Clareta v Barceloně a pak soukromě u Daniela Veise v Praze. Obdržel prémii Českého hudebního fondu za propagaci českých děl v zahraničí a jiná ocenění. Byl členem Wallingerova kvarteta mezi lety 1991 až 2016. V letech 1997 až 2009 vyučoval na brněnské konzervatoři.

Umělecký záběr Jana Škrdlíka sahá od autentických dobových stylů až po tradiční českou romantickou a neoromantickou expresivní školu. Kritiky z různých částí Evropy a Ameriky se shodují na charakteru jeho hry: Vyznačuje se zřetelným a jistým vedení tónů i v těch nejzáludnějších partiích kompozice, vyniká zvukovou malebností a tónovou plasticitou, ušlechtilým tónem a kvalitní technickou připraveností.

Mezi violoncella, na která hrál, patří i nástroj Adama Emanuela Homolky z roku 1842, který se v roce 2007 stal mediálně známým poté, co byl z umělcova ateliéru ukraden a na základě televizní reportáže po dvou dnech zlodějem vrácen.

 

HudebníkMarek Čermák – Cembalista Marek Čermák je absolventem orchestrálního dirigování na brněnské JAMU. Své hlavní zaměření soustředí na interpretaci zejména tzv. staré hudby a hudby soudobé. Teoretické poznatky v oboru provozovací praxe získává studiem rozličných hudebních traktátů a archiválií z doby 18. století, praktické zkušenosti orchestrální a ansámblové stejně jako komorní a sólové hry u osobností Shaleva ad El, Jamese Johnstona a u kontinuového hráče Jespera Bøje Christensena.

Je uměleckým vedoucím souboru Musica Figuralis, spolupracuje se soubory Societas incognitorum, Sol et Sedes, Ars Brunensis Chorus, Solamente naturali, se Státní filharmonií Brno, s Moravskou filharmonií Olomouc, aj. Je dirigentem rozličných operních projektů souboru Ensamble Damian a vedoucím soukromých projektů v oboru staré a soudobé hudby.

V souvislosti se svojí praxí se věnuje výuce souborové hry a generálbasu dle traktátů z 18. století s aplikací na hru cembalového a varhanního kontinua. Těžištěm jeho působení je řízení projektů zaměřených na obnovené premiéry moravské a české hudby z doby 2. poloviny 18. století v autentické interpretaci na dobové nástroje.


VIOLONCELLO SÓLO BEZ DOPROVODU:


Recitál sólového violoncella s multimediálním doprovodem
Jan Škrdlíkvioloncello
Program: Johann Sebastian Bach III. suita C dur pro violoncello sólo, BWV 1009, Miloš Štědroň Meditace na bitvu u Slavkova s multimediálním doprovodem, Zoltán Kodály Sonáta pro violoncello sólo, op. 8

KOMORNÍ SOUBORY, VÍCE INTERPRETŮ:


HudebníkHudebníkHudebníkHudebníkNejen adventní koncert
Vítězslava Škrdlíkovázpěv
Jiří Kleckerzpěv
Jan Škrdlíkvioloncello
Vít Bébarcembalo
Program: Adam Václav Michna Píseň adventní, Johann Sebastian Bach Adventní kantáta „Bereitet die Wege“, BWV 132, basová árie „Wer bist du?“, Antonio Vivaldi Sonáta F dur č. 2 pro violoncello a B.C., RV 41, Johann Sebastian Bach „Vánoční oratorium“, BWV 248, basová árie „Großer Herr, O starker König“, Georg Friedrich Händel Opera „Xerxes“, HWV 40, altová árie „Ombra mai fu“, Bohuslav Martinů Deux Pièces pro cembalo, H. 244, Johann Sebastian Bach Sonáta pro violoncello a obligátní cembalo D dur, BWV 1028, Jakub Jan Ryba Písně Ukolibawka a Wětrnik ze sbírky „Zwölf böhmishe Lieder“, Johann Sebastian Bach Árie „O dýmce“, BWV 515, z „Knížky Anny Magdaleny Bachové“, Johann Sebastian Bach Árie „Schafe könen sicher weiden“, BWV 208, Adam Václav Michna Vánoční rosička

duo:


HudebníkHudebníkČesko-mexický večer • cello-kytara
Jan Škrdlíkvioloncello
Omar Rojaskytara
Program: Johann Sebastian Bach III. suita C dur pro violoncello sólo, BWV 1009, Heinrich Ignaz Biber Sonata representativa (arr. pro violoncello), Omar Rojas „1984“ pro kytaru a multimediální doprovod, Josef Suk Balada pro violoncello, op. 3, arr. pro violoncello a kytaru, Zoltán Kodály Sonáta pro violoncello sólo, op. 8

KOMORNĚ-ORCHESTRÁLNÍ KONCERTY:


HudebníkHudebníkHudebníkČesko-mexický večer • komorní orchestr
Brněnští komorní sólisté
Omar Rojas – kytara
Jan Škrdlík – violoncello
Program: Josef Mysliveček Koncert pro violoncello C dur, Omar Rojas „Sanz Briz“ pro recitaci, kytaru a smyčce, Joaquín Turina Modlitba toreadorova, Leoš Janáček Suita pro smyčce

HudebníkHudebníkKomorně-orchestrální koncert k Roku české hudby
Brněnští komorní sólisté
Jan Škrdlík – violoncello
Program: Josef Mysliveček Koncert pro violoncello C dur, Antonín Dvořák Cyklus „Cypřiše“, Josef Suk Meditace na staročeský chorál „Svatý Václave“, op. 35, Leoš Janáček Suita pro smyčce

DALŠÍ NABÍDKA:


HudebníkHudebníkVioloncello a viola da gamba
Jan Škrdlíkvioloncello
Kateřina Stávkováviola da gamba
Program: Joseph Bodin de Boismortier Sonáta a moll pro violoncello a violu da gamba, op. 14 č. 5, Johann Sebastian Bach I. suita G dur pro violoncello sólo, BWV 1007, Georg Philipp Telemann Sonáta D dur pro violoncello a B.C., TWV 41:D6, Luigi Boccherini Sonáta Es dur pro violoncello a violu da gamba, op. 14 č. 5, G 99