Seznam aktuálních programů


VIOLONCELLOVÉ RECITÁLY:


HudebníkHudebníkVioloncellový recitál
Jan Škrdlíkvioloncello
Karel Košárekklavír
Program: L. van Beethoven Sonáta C dur pro violoncello a klavír op. 102, č. 4, Josef Suk Balada a Serenáda pro violoncello a klavír, op. 3, Alexandr Borodin Notturno pro violoncello a klavír, Nikolaj Rimskij-Korsakov Let čmeláka pro violoncello a klavír, Franz Schubert Sonáta a moll pro violoncello a klavír „Arpeggione“, D. 821


Klenoty české hudby

Jan Škrdlíkvioloncello
Renata Ardaševováklavír

PROGRAM:

LEOŠ JANÁČEK (1854–1928)
Pohádka pro violoncello a klavír
     Con moto • Con moto • Allegro

BOHUSLAV MARTINŮ (1890–1959)
II. sonáta pro violoncello a klavír, H. 286
     Poco allegro • Lento • Allegro con brio

---přestávka---

ANTONÍN DVOŘÁK (1841–1904)
Koncert h moll pro violoncello a orchestr, op. 104, autorova verze pro violoncello a klavír
     Allegro • Adagio, ma non troppo • Allegro moderato

POZNÁMKA: Na tento pořad pravidelně přispívá Nadace Leoše Janáčka.
Bližší informace u zprostředkující agentury Art Petra na čísle +420 603 520 227

------------

O PROGRAMU:

Zatímco Janáčkova Pohádka z roku 1910 nese ještě stopy ovlivnění Dvořákem, patří Martinů 2. cellová sonáta z období jeho newyorkého pobytu v roce 1941 k již zcela vyzrálým dílům.

Hlavní skladbou koncertu ale jistě zůstává Dvořákův Violoncellový koncert h moll, jehož verzi pro cello a klavír z pera samotného autora Jan Škrdlík objevil ve svém archívu a jehož originální výtisk z roku 1896 z edice Simrock umělci o přestávce poskytují k nahlédnutí.

Anglický tisk vysoce ocenil Škrdlíkovo provedení Dvořákova Koncertu h moll v listopadu 2016, které následně vedlo k vydání zvukových nosičů pro vydavatelství Richard Wilson Production.

------------

O UMĚLCÍCH:

HudebníkJan Škrdlík – Violoncellista Jan Škrdlík pochází z hudební rodiny. Studoval u Jana Hališky na ostravské konzervatoři, dále u Bedřicha Havlíka na Janáčkově akademii múzických umění v Brně, u Luise Clareta v Barceloně a pak soukromě u Daniela Veise v Praze. Obdržel prémii Českého hudebního fondu za propagaci českých děl v zahraničí a jiná ocenění. Byl členem Wallingerova kvarteta mezi lety 1991 až 2016. V letech 1997 až 2009 vyučoval na brněnské konzervatoři.

Umělecký záběr Jana Škrdlíka sahá od autentických dobových stylů až po tradiční českou romantickou a neoromantickou expresivní školu. Kritiky z různých částí Evropy a Ameriky se shodují na charakteru jeho hry: Vyznačuje se zřetelným a jistým vedení tónů i v těch nejzáludnějších partiích kompozice, vyniká zvukovou malebností a tónovou plasticitou, ušlechtilým tónem a kvalitní technickou připraveností.

Mezi violoncella, na která hrál, patří i nástroj Adama Emanuela Homolky z roku 1842, který se v roce 2007 stal mediálně známým poté, co byl z umělcova ateliéru ukraden a na základě televizní reportáže po dvou dnech zlodějem vrácen.

 

HudebníkRenata Ardaševová – Renata Ardaševová, rodným příjmením Lichnovská má na svém kontě řadu CD, rozhlasových a televizních nahrávek, spolupracuje aktivně s předními domácími i zahraničními umělci, účastní se prestižních projektů, jakými jsou například festival Concentus Moraviae nebo České sny. Po absolutoriu konzervatoře v Ostravě u prof. Marty Toaderové a prof. Milana Báchorka v oboru skladba pokračovala ve studiu na Jamu v Brně ve třídě prof.Marty Toaderové a prof. Inessy Janíčkové.Cenné zkušenosti sbírala rovněž v mnoha mezinárodních mistrovských interpretačních kurzech pod vedením světových pedagogů ( prof. Rudolf Kehrer, prof. Vera Gornostaeva, prof. Lev Naumov).

Po úspěšných studiích se Renata Ardaševová stala vyhledávanou sólistkou i komorní hráčkou, kterou slyšela světová pódia v Německu, Rakousku, Velké Británii, Švýcarsku, Turecku, Lucembursku, Holandsku, Polsku, Lotyšsku a dalších zemích. Jedinečné je i její klavírní spojení s neméně úspěšným manželem Igorem Ardaševem, se kterým pod uměleck ým názvem duo Ardašev zahájila společnou koncertní činnost – hru na čtyři ruce a na dva klavíry.

Kromě své bohaté koncertní činnosti se věnuje i výuce na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Kritika oceňuje především její vnitřní náboj a emotivní ztvárnění hudebního obrazu jakož i zvukové kvality a smysl pro formu a výstavbu interpretovaných skladeb.


HudebníkHudebníkRecitál s filmovou vizualizací
Jan Škrdlíkvioloncello
Renata Ardaševováklavír
Program: Luigi Boccherini Sonáta B dur pro violoncello a klavír, G 565, Claude Debussy Sonáta pro violoncello a klavír, Sergej Prokofjev Sonáta C dur pro violoncello a klavír, op. 119

HudebníkHudebníkKlasická hudba z doby císařství
Jan Škrdlíkvioloncello
Petra Besaklavír
Program: L. van Beethoven Sonáta A dur pro violoncello a klavír op. 69, č. 3, Jan Václav Voříšek Variace pro kladívkový klavír a violoncello, op. 9, Johann Strauss ml. Vídeňská krev, pásmo valčíků, Johannes Brahms Sonáta F dur pro violoncello a klavír op. 99, č. 2

VIOLONCELLO A CEMBALO:


HudebníkHudebníkRecitál violoncella s cembalem
Jan Škrdlíkvioloncello
Marek Čermákcembalo
Program: Antonio Vivaldi Sonáta a moll č. 3 pro violoncello a B.C., RV 43, Heinrich Ignaz Biber Sonata representativa (arr. pro violoncello), Johann Sebastian Bach Sonáta pro violoncello a obligátní cembalo G dur, BWV 1027, L. van Beethoven Sonáta g moll pro cembalo nebo klavír a obligátní violoncello, op. 5, č. 2

VIOLONCELLO SÓLO BEZ DOPROVODU:


Recitál sólového violoncella s multimediálním doprovodem
Jan Škrdlíkvioloncello
Program: Johann Sebastian Bach III. suita C dur pro violoncello sólo, BWV 1009, Miloš Štědroň Meditace na bitvu u Slavkova s multimediálním doprovodem, Zoltán Kodály Sonáta pro violoncello sólo, op. 8

KOMORNÍ SOUBORY, VÍCE INTERPRETŮ:


HudebníkHudebníkHudebníkHudebníkNejen adventní koncert
Vítězslava Škrdlíkovázpěv
Jiří Kleckerzpěv
Jan Škrdlíkvioloncello
Vít Bébarcembalo
Program: Adam Václav Michna Píseň adventní, Johann Sebastian Bach Adventní kantáta „Bereitet die Wege“, BWV 132, basová árie „Wer bist du?“, Antonio Vivaldi Sonáta F dur č. 2 pro violoncello a B.C., RV 41, Johann Sebastian Bach „Vánoční oratorium“, BWV 248, basová árie „Großer Herr, O starker König“, Georg Friedrich Händel Opera „Xerxes“, HWV 40, altová árie „Ombra mai fu“, Bohuslav Martinů Deux Pièces pro cembalo, H. 244, Johann Sebastian Bach Sonáta pro violoncello a obligátní cembalo D dur, BWV 1028, Jakub Jan Ryba Písně Ukolibawka a Wětrnik ze sbírky „Zwölf böhmishe Lieder“, Johann Sebastian Bach Árie „O dýmce“, BWV 515, z „Knížky Anny Magdaleny Bachové“, Johann Sebastian Bach Árie „Schafe könen sicher weiden“, BWV 208, Adam Václav Michna Vánoční rosička

duo:


HudebníkHudebníkČesko-mexický večer • cello-kytara
Jan Škrdlíkvioloncello
Omar Rojaskytara
Program: Johann Sebastian Bach III. suita C dur pro violoncello sólo, BWV 1009, Heinrich Ignaz Biber Sonata representativa (arr. pro violoncello), Omar Rojas „1984“ pro kytaru a multimediální doprovod, Josef Suk Balada pro violoncello, op. 3, arr. pro violoncello a kytaru, Zoltán Kodály Sonáta pro violoncello sólo, op. 8

KOMORNĚ-ORCHESTRÁLNÍ KONCERTY:


HudebníkHudebníkHudebníkČesko-mexický večer • komorní orchestr
Brněnští komorní sólisté
Omar Rojas – kytara
Jan Škrdlík – violoncello
Program: Josef Mysliveček Koncert pro violoncello C dur, Omar Rojas „Sanz Briz“ pro recitaci, kytaru a smyčce, Joaquín Turina Modlitba toreadorova, Leoš Janáček Suita pro smyčce

HudebníkHudebníkKomorně-orchestrální koncert k Roku české hudby
Brněnští komorní sólisté
Jan Škrdlík – violoncello
Program: Josef Mysliveček Koncert pro violoncello C dur, Antonín Dvořák Cyklus „Cypřiše“, Josef Suk Meditace na staročeský chorál „Svatý Václave“, op. 35, Leoš Janáček Suita pro smyčce

DALŠÍ NABÍDKA:


HudebníkHudebníkVioloncello a viola da gamba
Jan Škrdlíkvioloncello
Kateřina Stávkováviola da gamba
Program: Joseph Bodin de Boismortier Sonáta a moll pro violoncello a violu da gamba, op. 14 č. 5, Johann Sebastian Bach I. suita G dur pro violoncello sólo, BWV 1007, Georg Philipp Telemann Sonáta D dur pro violoncello a B.C., TWV 41:D6, Luigi Boccherini Sonáta Es dur pro violoncello a violu da gamba, op. 14 č. 5, G 99